Dine bilag
Alt, du skal vide om udgiftsbilag
Bilagene dokumenterer alt det, du bogfører i dit regnskab. På denne side har vi samlet fakta om de bilag, du dokumenterer dine udgifter med – og tips til dit arbejde med dem i hverdagen.
Digitale bilag
Det er nok med digitale bilag
Har du bilagene liggende på papir i en skuffe eller mappe? Det er nok, at du opbevarer bilagene digitalt i e-conomic. Så har du også bedre overblik og kan lettere håndtere dem. Du kan fx sætte meget af bogføringen på autopilot, fordi du kan automatisere en del af de ellers tidskrævende, manuelle opgaver (kræver Smart- eller Avanceret-pakken).
Hvad er bilag?
Fakta om bilag
Bilagene er ikke til at komme uden om, når du fører regnskab. Fælles for bilagstyperne er, at de fungerer som bevis for det, du bogfører i dit regnskab.
Bilag er lovpligtig dokumentation
Bilaget er lovpligtig dokumentation for dine posteringer i regnskabet, herunder dine udgifter. Bogfører du fx et køb, er bilaget bevis for, at transaktionen har fundet sted, uanset om det gælder materialeindkøb for mange tusind kroner eller fredagskage.
Der er flere typer bilag
På denne side har vi fokus på bilag for udgifter. Det kan være en regning fra din leverandør, en bon fra supermarkedet eller en kreditnota, hvis du skal have penge retur ved en aflyst handel.
Bilaget er bevis for udgiften
Når du registrerer en udgift, knytter du et bilag til som dokumentation. Det betyder, at udgiftsbilaget typisk bliver knyttet til posteringer på en købs-/salgskonto, en bankkonto og en momskonto.
Tips til bilag
Vigtigt at huske
Det er dit ansvar at have styr på bilagene. Det er heldigvis ikke så svært, når du først har
fået dem ind i e-conomic.
Gem i fem år
SKAT og andre myndigheder skal
til enhver tid kunne se dine bilag fem
år tilbage, og det er dit ansvar
at have styr på dem.
Opbevar forsvarligt
Ifølge bogføringsloven skal du opbevare
alle bilag forsvarligt, og bestemte bilag
skal opbevares digitalt. Vi anbefaler,
at du digitaliserer alle bilag.
Nummerér dem
Dit bilag nummereres automatisk, når
du opretter en postering i e-conomic og
vedhæfter bilaget. Så får det samme
nummer som posteringen.
BILAGSHÅNDTERING
Sådan kan du arbejde med bilag
Der er mange måder at bogføre udgifter på, men to fremgangsmåder er typiske. Enten sker oprettes posteringerne i regnskabet ud fra bankposteringerne på kontoudtoget – og bilaget vedhæftes og bogføres som finansbilag.
Eller også sker bogføringen ud fra bilagene: Posteringen oprettes med et finansbilag ud fra de enkelte bilag, når regningen er betalt – eller ved at bruge leverandørstyring, hvor regningerne bogføres løbende som leverandørfakturaer og siden betales.
Læs mere om bogføring ud fra bank Se, om leverandørstyring er noget for dig
Guides til bilag
4 gode guides til bilag
Vores e-copedia rummer masser af guides til din bogføring, uanset om du er ny eller erfaren til regnskab. Her er fire gode guides til bilagshåndteringen.